بروزرسانی در تاریخ 1402/04/27

سیم بکسل یا همان طناب فولادی، کمک بزرگی به صنعت کرده است. با پیشرفت علم، استفاده از آن گسترش پیدا کرده است. امروزه شرکت های مختلفی سیم بکسل را در انواع متفاوت با کاربردهای متفاوت تولید میکنند. در ادامه با همه چیز درباره سیم بکسل و کاربرد آن در صنایع بیشتر آشنا میشویم.

همه چیز درباره سیم بکسل و کاربرد آن در صنایع

تاریخچه سیم بکسل

در سال های 1831 تا 1834 یک مهندس معدن در آلمان، ژلیوس آلبرت اولین سیم بکسل را اختراع کرد. آلبرت مدیر معدن نقره در آلمان بود. رطوبت بالای معدن و اصطکاک طناب با دیواره های سنگی، باعث شده بود تا زنجیر و الیاف گیاهی که در قرقره های کشش و بالابر استفاده میشد، طول عمر مصرفی کوتاهی داشته باشند.

آلبرت به طور دستی، سه رشته مفتول نازک فلزی را به دور هسته فلزی مرکزی تاباند. وی با استفاده از تکنیک ریسندگی، طناب های فلزی باریکی را شکل داد. سپس سه رشته از طناب را با یک رشته سیم باریک فلزی به هم وصل کرد تا سیم ضخیمی به وجود بیاید.

همه چیز درباره سیم بکسل و کاربرد آن در صنایع

سیم بکسل

طناب فولادی نام دیگر سیم بکسل است.سیم بکسل از سه جزء اصلی مغزی، لایه سیم و سیم تشکیل شده است. لایه سیم یا همان رشته سیم از تابیدن شدن چند سیم ایجاد میشود و با تابیدن رشته های سیم به دور مغزی، سیم بکسل ایجاد میشود. جنس سیم های بکار رفته در سیم بکسل، برمبنای نوع کاربرد و شرایط محیط، از جنس استیل و فولاد است.

کاربرد سیم بکسل در صنایع

معمولا از سیم بکسل در زمینه هایی که نیاز به لیفتینگ و جابجایی باشد، استفاده میشود. برای هر یک از کاربردهای سیم بکسل در صنایع، انواع سیم بکسل با ویژگی های ساختاری متنوع وجود دارد. وظیفه مهار، کنترل و نگهداری بار بر عهده سیم بکسل است.

 کاربرد سیم بکسل در صنایع بزرگ مانند جرثقیل و معادن، در صنایع کوچک مانند ترمز دوچرخه میتوان نام برد. بنابراین از انواع سیم بکسل در کشتی رانی، سدسازی، صنعت برق، بنادر، پتروشیمی و نفت، حمل و نقل، جرثقیل، آسانسور، شرکت های حفاری و … بکار گرفته میشود.

سیم بکسل های جرثقیل و حفاری، دارای مقاومت و قدرت بالایی است. سیم بکسل آسانسور، از مغزی فولادی سخت تشکیل شده تا در جابجایی و حرکت امنیت را تأمین کند.

کاربرد دیگر آن در نگهداری پل های معلق است.

تولید و کیفیت سیم بکسل

تولید سیم بکسل یا طناب فولادی یک فرآیند پیچیده است که از مواد با کیفیت بالا و تکنولوژی پیشرفته استفاده می‌کند. در این فرآیند، از مواد اولیه فولادی به عنوان هسته سیم بکسل استفاده می‌شود که به‌دلیل مقاومت بالا در برابر فشار، کشش و خمش، مناسب برای کاربردهای مختلف است. تولید سیم بکسل عموماً به دو روش “مستقیم” و “صفحه‌ای” صورت می‌گیرد.

در روش تولید مستقیم، سیم‌های فولادی با استفاده از ماشین‌آلات خاص و فرآیندهای گوناگون تهیه می‌شوند. این روش عموماً در تولید سیم‌های با قطر کوچکتر استفاده می‌شود و می‌تواند به صورت پیوسته انجام شود. در روش تولید صفحه‌ای، سیم‌های فولادی به صورت صفحات تولید می‌شوند و سپس به اندازه و طول مورد نیاز برش می‌شوند. این روش برای تولید سیم‌های با قطر بزرگتر و نیاز به مقاومت فشار و کشش بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بعد از تولید، سیم‌های بکسل باید مراحل کنترل کیفیت گوناگونی را طی کنند تا تضمین شود که به استانداردها و معیارهای مشخصی از جمله مقاومت، انعطاف‌پذیری، قطر دقیق، و ویژگی‌های ضدزنگ مطابقت دارند. کاربردهای مختلف سیم بکسل نیازمند ویژگی‌های متفاوتی هستند و از این رو، کنترل کیفیت دقیق در تولید بسیار حائز اهمیت است.

تولیدکنندگان سیم بکسل معمولاً از تجهیزات آزمایشگاهی و آزمون‌های غیرمخرب (مانند تست تنش، تست کشش، تست خمش و …) برای بررسی و ارزیابی خصوصیات مکانیکی و کیفیت سیم‌ها استفاده می‌کنند. همچنین، از سیستم‌های کنترل کیفیت اتوماتیک برای تشخیص خودکار دستگاه‌های نامناسب استفاده می‌شود تا سیم‌های با کیفیت بالا تولید شده و به بازار عرضه شوند.

همه چیز درباره سیم بکسل و کاربرد آن در صنایع

بخش های اصلی سیم بکسل

همه سیم بکسل ها از سه بخش اصلی تشکیل میشوند. این سه بخش عبارت انداز:

  • مفتول
    از تابیدن چند مفتول به دور هم، استرند به وجود میآید. جنس آن میتواند آهن، برنز، فولاد، فولاد ضد زنگ و … باشد.
  • استرند
    این بخش از سیم بکسل که از پیچش چند مفتول ایجاد میشود، به دور هسته یا مغزی تابانده میشود.
  • هسته یا مغزی
    هسته سیم بکسل وظیفه نگهداری و حفظ رشته ها در زمان وارد شدن فشارو بار را برعهده دارد. جنس آن از فولاد یا کنفی است. جنس کنفی نسبت به فولاد ازاستحکام کمتر و انعطاف بیشتری برخوردار است.

همه چیز درباره سیم بکسل و کاربرد آن در صنایع

انواع بافت سیم بکسل

سیم بکسل با چهار نوع بافت مختلف تولید میشود. این چهار نوع عبارت انداز:

  • بافت فیلر
    در برخی سیم بکسل ها، فضای خالی بین مفتول های هر ردیف با مقتول نازک چر شده است، به همین خاطر به آنها بافت فیلر میگویند. بافت فیلر سایش و انعطاف سیم بکسل را افزایش میدهد.
  • بافت سیل
    در بافت سیل قطر مفتول خارجی از قطر مفتول داخلی بیشتر است. به همین خاطر مقاومت سایشی سیم بکسل افزایش میابد. تعداد مفتول های یکسان در اطراف مفتول اصلی قرار دارد.
  • بافت استاندارد
    این نوع بافت از سیم بکسل انعطاف پذیری بالا و کاربرد زیادی دارد. مفتول ها در رشته های سیم بکسل قطر یکسانی دارند.
  • بافت وارینگتون
    در این نوع بافت، مفتول های بکار رفته در ردیف بیرونی سیم بکسل، قطر ضخیم و نازک به صورت یک در میان در کنار هم قرار گرفته است. بافت وارینگتون از انعطاف پذیری بیشتری نسبت به بافت سیل برخوردار است.

همه چیز درباره سیم بکسل و کاربرد آن در صنایع

انواع تاب سیم بکسل

تقسیم بندی سیم بکسل ها از نظر نحوه چرخش رشته ها به شرح زیر است:

  • سیم بکسل یک طرفه
    در این نوع از سیم بکسل، رشته ها و کلاف ها به یک سمت تابیده شده است.
  • سیم بکسل دو طرفه یا صلیبی
    در نوع دو طرفه، رشته ها و کلاف ها در دو جهت متفاوت تابانده شده است.
  • سیم بکسل ترکیبی
    در سیم بکسل ترکیبی، همانند سیم بکسل دو طرفه جهت تاب رشته و کلاف مخالف هم است، از طرفی تاب کلاف به دور رشته ها به صورت یک در میان سمت چپ و راست است.

انواع پیچ سیم بکسل

پیچ سیم بکسل، معمولا از دو نوع تشکیل شده است.

  • پیچ معمولی یا یکنواخت
    در نوع پیچ معمولی، در لایه های سیمی پیچیده شدن سیم ها خلاف جهت پیچیدن لایه های سیمی در سیم بکسل است.
  • پیچ لانگ
    در نوع پیچ لانگ، در لایه های سیمی پیچیده شدن سیم ها هم جهت با پیچیدن لایه های سیمی در سیم بکسل است.

این دو نوع پیچ از دارای دو فرم است، راست پیچ و چپ پیچ.زمانی که لایه ها در جهت عقربه های ساعت پیچیده شده، راست پیچ و خلاف عقربه های ساعت، چپ پیچ است.

ویژگی های سیم بکسل با پیچ معمولی

  1. ساختمان ثابتی دارد و دفرمه نمیشود.
  2. مقاومت زیادی در برابر له شدن و مچاله شدن دارد.
  3. زمانی که تحت بار قرار گیرد، نمیچرخد.
  4. باز و بسته کردن و جابجایی آن آسان است.

ویژگی های سیم بکسل با پیچ لانگ

  1. برای استفاده در جاهایی که دو سر آن گیر نباشد، دفرمه میشود.
  2. مقاومت کمی در برابر له شدن و مچاله شدن دارد.
  3. مقومتش در برابر سایش بیشتر است.
  4. باز و بسته کردن و جابجایی آن سخت است.

سخن پایانی

در این مقاله با همه چیز درباره سیم بکسل و کاربردهای آن در صنایع آشنا شدیم. به تفصیل از تاریخچه سیم بکسل تا انواع مختلف آن و کاربردهای آن در صنایع صحبت کردیم. امید بر اینکه رضایت شما را جلب کرده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه
Call Now Buttonتماس با واحد فروش: ۶۶۷۶۵۸۰۰