بروزرسانی در تاریخ 1402/04/31

 سیم بکسل ترکیبی از قسمت های مستقلی است ( سیم ، رشته ها و مغز) که در زمان استفاده، با یکدیگر در تعامل هستند.

 مهندسان سیم بکسل حالات مختلفی از این قسمت ها را طراحی کرده اند: از قبیل گریدهای متفاوت فولادی، روکش ها و انواع ساختارهای مختلف. این ترکیب های مختلف جهت رسیدن به مقاومت در برابر عوامل مخربی نظیر سایش، شکستگی، خم شدن، خستگی و خوردگی و همچنین ارائه بهترین قدرت در تمام زمینه ها ایجاد شده اند.

برای انتخاب بهترین سیم بکسل برای هر گونه استفاده، باید ویژگی های عملیاتی مورد نیاز برای این کار را بدانید و به اندازه کافی در مورد طراحی و ساختار موجود در سیم بکسل اطلاع داشته باشید.

اطلاعات زیر به عنوان یک راهنمای اولیه توسط تیم فنی الو ابزار ارائه شده است.

سه ویژگی که در یک سیم بکسل می بایست در نظر گرفته شوند عبارتند از:

(1)  قدرت.

(2)  انعطاف پذیری.

(3)  استحکام.

در تمام موارد استفاده از سیم بکسل های پویا (بر خلاف کاربردهای ایستا مانند سیم های مهارکننده) انتخاب همواره توافقی است و مطابق شرایط باید سیم بکسل مورد نظر انتخاب شود.

قدرت سیم بکسل می تواند به 4 صورت افزایش یابد:

  • با افزایش قطر سیم بکسل
  • با افزایش مقاومت کششی (Tensile Strength) سیم ها به صورت جداگانه
  • با افزایش سطح مقطع مواد فولادی (با کاهش فضای خالی بین سیم ها)
  • با استفاده از هسته فولادی در ساختار سیم بکسل.

انعطاف پذیری نیز می تواند با وجود عوامل زیر گسترش پیدا کند:

  • استفاده بیشتر از سیم هایی که قطر کمتری دارند.
  • کاهش مقاومت کششی (Tensile Strength) سیم ها به صورت جداگانه
  • استفاده از یک هسته ی کنفی در ساختار سیم بکسل.

استحکام، و یا مقاومت در برابر آسیب های فیزیکی، می تواند توسط فاکتورهای زیر بدست آید:

  • استفاده کمتر از سیم های با قطر بزرگتر.
  • استفاده از یک هسته فولادی.
  • استفاده و افزایش سطح فولادی در تماس با آسیب های خارجی. پوشش هایی مانند گالوانیزه کردن و یا … می تواند در برابر خوردگی از این سطح محافظت کند.

اجزا تشکیل دهنده سیم بکسل

1- سیم بکسل (Rope)
2 – مغز یا هسته (Core strand)
3- دسته ، استرند (Strand)
4- رشته ، مفتول یا وایر (Wire)

انواع روکش سیم بکسل

روکش سیم بکسل (Coating) یا جکت (Jacket)، پوششی است که حول سیم بکسل قرار می‌گیرد و آن را در برابر خرابی‌ها، آب، خوردگی و آسیب‌های مکانیکی محافظت می‌کند. انتخاب نوع روکش مناسب برای سیم بکسل، بستگی به کاربرد و محیط استفاده آن دارد. برخی از انواع رایج روکش سیم بکسل عبارتند از:

PVC (پلی‌وینیل کلرید): روکش PVC یکی از رایج‌ترین و اقتصادی‌ترین انواع روکش برای سیم بکسل است. این روکش مقاوم در برابر خرابی‌ها، آب و رطوبت است و به خوبی می‌تواند کابل را در برابر آسیب‌های مکانیکی محافظت کند. همچنین، ضد سایش است و در بسیاری از کاربردها به‌خوبی عمل می‌کند.

PE (پلی‌اتیلن): روکش PE نیز از مواد مقاوم و مناسبی برای استفاده در محیط‌های داخلی و خارجی است. این روکش مقاوم در برابر آب، رطوبت، تغییرات دما و خوردگی است و برای کابل‌های استفاده در فضاهای باز و محیط‌های سخت و سخت‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

TPE (Elastomer Termoplastیک): روکش TPE یا الاستومر ترموپلاستیک، از یک مواد پلاستیکی اختصاصی تشکیل شده است که عملکرد و انعطاف‌پذیری بهتری نسبت به PVC و PE دارد. این روکش مقاوم در برابر حرارت، تغییرات دما و خوردگی است و برای کابل‌هایی که نیاز به انعطاف و تحمل مداوم دارند مناسب است.

LSZH (کم دود، صدا و هالوژن کم): روکش LSZH از موادی تشکیل شده است که در صورت اشتعال کمترین مقدار دود، صدا و هالوژن را تولید می‌کنند. این روکش برای کابل‌های استفاده در محیط‌هایی که ایمنی و اطفاء حریق اهمیت دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Nylon (نایلون): روکش نایلون بسیار مقاوم و محافظتی است که به‌خوبی سیم بکسل را در برابر آسیب‌های مکانیکی محافظت می‌کند. این روکش معمولاً برای کابل‌هایی که نیاز به محافظت در برابر کشش، سایش و آسیب‌های خارجی دارند، استفاده می‌شود.

توجه داشته باشید که هر نوع روکش برای کاربردها و محیط‌های خاص خود مناسب است و باید با توجه به نیازها و شرایط استفاده، روکش مناسبی برای سیم بکسل انتخاب شود.

روکش سیم بکسل

     تقریبا در تمامی انواع سیم بکسل ها یک ویژگی نسبت به ویژگی های دیگر قوی تر است. علاوه بر این، محل استفاده از سیم بکسل به ندرت ایده آل است. به غیر از محیط زیست (خاک، گرد و غبار، رطوبت و مواد شیمیایی)، تجهیزاتی که سیم بکسل به آن متصل است نیز به ندرت ایده آل است. به عنوان مثال همه سیم بکسل ها از خمیده شدن رنج می رند و هرچقدر تعداد این خمیدگی ها زیاد باشد عمر طناب کمتر می شود. برای جلوگیری از خستگی حاصل از خمیدگی یک سیم بکسل 26 میلیمتری ، درام یا قرقره ای که سیم بکسل به دور آن پیچیده شده است می بایست حداقل 1.5 متر قطر داشته باشد. پس همواره باید به خاطر داشت خستگی حاصل از خمیدگی منجر به از بین رفتن کامل سیم بکسل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه
Call Now Buttonتماس با واحد فروش: ۶۶۷۶۵۸۰۰