بروزرسانی در تاریخ 1402/05/15

چرا سیم بکسل را باید روان‌کاری(روغن کاری) کرد؟

     به علل مختلفی سیم بکسل‌های صنعتی نیاز به روان‌کاری(روغن کاری) دارند. این روان‌کاری(روغن کاریتوسط نوعی از روان‌کارها به صورت دستی توسط دستگاه روانکار انجام می‌شود. اما دو سوال اساسی وجود دارد. عمل روان‌کاری(روغن کاری) به چه صورتی انجام می‌شود؟ چه میزان مواد روان‌کاری(روغن کاری) برای هر سیم بکسل نیاز است؟

     اولین دلیل روان کاری(روغن کاری) کاهش اصطکاک مالشی سیم‌ها به هنگام حرکت نسبی آن‌ها در کنار یکدیگر است. این سیم‌ها در اطراف هسته‌ی سیم بکسل پیچیده شده‌اند. هنگامی که سیم بکسل به دور قرقره پیچیده می‌شود کاملاً انعطاف‌پذیر بوده و رشته های آن می‌توانند به راحتی جابجا شوند. حرکت این رشته ها موجب اصطکاک می‌شود و می‌تواند فلز را از بین ببرد. با کاهش اصطکاک، می‌توان حرارت تولید شده و میزان سایش را به حداقل رساند که نتیجه‌ی آن افزایش طول عمر سیم بکسل است.

     یکی دیگر از دلایل روان‌کاری(روغن کاری) سیم بکسل‌ها محافظت از آنها در برابر خوردگی است. از آنجا که سیم بکسل‌ها در اکثر موارد در تماس مستقیم با عوامل طبیعی مانند هوای آزاد یا آب (که می‌تواند موجب زنگ زدن و تضعیف سیم بکسل شوند) هستند، محافظت از آنها بسیار مهم است.

     نوع خاصی از مواد صنعتی وجود دارد که به درون بافت سیم بکسل نفوذ کرده و می‌تواند اصطکاک را به خوبی کاهش دهند. این ترکیبات نه تنها روان‌کاری (روغن کاری) را به هنگام نفوذ به هسته انجام می‌دهند، بلکه در پشت پرده به محافظت از آنها در برابر خوردگی کمک می‌کنند.

     میزان استفاده از این مواد ترکیبی برای روان‌کاری(روغن کاری) سیم بکسل‌ها به اندازه و نوع آنها بستگی دارد، و همچنین تکرار عملیات روان‌کاری(روغن کاری) به عواملی مانند بارگذاری، محیط اجرا، آلودگی‌ها، و غیره بستگی دارد.

روغن مناسب برای روغن کاری سیم بکسل

استفاده از روغن مناسب برای روغن‌کاری سیم بکسل می‌تواند به حفظ و افزایش عمر مفید و کارایی طناب کمک کند. در انتخاب روغن مناسب برای روغن‌کاری سیم بکسل، نیازمند توجه به خصوصیات طناب و شرایط کاربری می‌باشید. در زیر چند نکته درباره انتخاب روغن مناسب برای روغن‌کاری سیم بکسل آورده شده است:

روغنهای ویژه برای سیم بکسل: برخی تولیدکنندگان از روغن‌های ویژه‌ای برای روغن‌کاری سیم بکسل تولید می‌کنند. این روغن‌ها به طور خاص برای کاهش سایش، حفظ استحکام فلز و کمک به جلوگیری از خوردگی مناسب هستند.

روغن‌های پایه معدنی: روغن‌های پایه معدنی اغلب برای روغن‌کاری سیم بکسل استفاده می‌شوند. آنها معمولاً به طور کلی مناسب هستند و برای شرایط کاربری عادی می‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند.

روغن‌های صنعتی: روغن‌های صنعتی با درجه ویسکوزیته مناسب ممکن است برای روغن‌کاری سیم بکسل مناسب باشند. این روغن‌ها به طور کلی برای شرایط کاربری متوسط تا سنگین می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

روغن‌های ضد زنگ: در صورتی که سیم بکسل با شرایط محیطی خاصی مانند رطوبت یا مواد شیمیایی در تماس باشد، استفاده از روغن‌های ضد زنگ مناسب است تا از خوردگی و آسیب به سیم بکسل جلوگیری شود.

رهنمودهای تولیدکننده: بهتر است همیشه به دستورالعمل و راهنمایی تولیدکننده سیم بکسل و همچنین روغن‌کاری خاص آن توجه کنید. توصیه‌ها و توصیحات تولیدکننده معمولاً بهترین راهنما برای انتخاب و استفاده از روغن مناسب هستند.

در هر صورت، قبل از استفاده از هر نوع روغنی برای روغن‌کاری سیم بکسل، بهتر است با تولیدکننده طناب یا یک متخصص در این زمینه مشورت کنید تا روغن مناسب برای شرایط خاص شما تعیین شود.

روغن مناسب برای روغن کاری سیم بکسل

نکات روغن کاری سیم بکسل

در رابطه با روان‌کاری و تزریق روغن ویژه سیم بکسل باید به نکات زیر توجه داشت:

1- تا حد ممکن تزریق با دستگاه مخصوص انجام شود؛

2- در صورت عدم دسترسی به دستگاه مخصوص، استفاده از غلطک رنگ یا قلم مویی؛

3- اسپری روغن مخصوص، که در سیم بکسل‌های کوتاه کارایی دارد؛

4- با توجه به اینکه کم یا زیاد شدن روغن در عملکرد سیم بکسل موثر است، حتماً دقت شود به مقدار مناسب روغن‌کاری شود؛

5- حتماً پس از تزریق روغن سرخوردگی سیم بکسل کنترل گردد، با علامت‌گذاری و حرکت آسانسور به پائین‌ترین طبقه و بازگشت آن اگر تغییری در محل علامت‌گذاری بوجود آمد، نسبت به پاک کردن روغن‌های اضافی با رعایت ایمنی و محافظت از دست و ….اقدام کرد؛

6- پرهیز از روان‌کاری(روغن کاری) سیم بکسل در هوا و دمای سرد؛ چون در دمای کم روان‌کننده تا حدودی به صورت جامد در آمده در نتیجه باعث سفت شدن سیم بکسل و کاهش کارایی و عمر آن می‌گردد؛

7- بهترین دما برای تزریق روغن سیم بکسل هوای گرم با دمای حدود 30 درجه یا بیشتر می‌باشد؛

8- روغن نباید بیش از اندازه مایع باشد

9- برای تغییر غلظت روغن حتماً از حلال مخصوص که کمتر تبخیر می‌شود استفاده گردد؛

10- اگر سیم بکسل نیاز به روغن‌کاری دارد و روغن مخصوص در دسترس نیست در شرایط حاد و اضطراری می‌توان به صورت موقت از روغن ماشین با ویسکوزیته (گران‌روی) متوسط استفاده نمود؛

11- دقت شود حتی در شرایط اضطراری از روغن هیدرولیک و روغن دنده هرگز استفاده نشود.

 

  • الو ابزار
  • فروردین ۱۸, ۱۴۰۳
  • 2327 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه
Call Now Buttonتماس با واحد فروش: ۶۶۷۶۵۸۰۰